Thema configurator

• Momenteel werken we aan deze website en het vullen van content.

Hulp bij Backup

Ruud.Mekkes

New member
Waardering
0
Punten
1
1/3
Thread owner
Ik heb een probleem met het maken van Backups.
- Het maken van een backup (copy) van mijn TimeMachine (Backup vanuit de Mac) naar een externe schijf verloopt succesvol.
- Het maken van een incrementele backup van mijn gedeelde Media map (Films, series) naar een externe schijf verloopt succesvol.
- Het maken van een incrementele backup van mijn persoonlijke map "administratie" (documenten, PDF's) eindigt met een fout "Pad bestaat niet/Geen toestemming/Onvoldoende capaciteit/Systeem van extern apparaat is niet compatibel"
- Het maken van een incrementele backup van mijn persoonlijke map "Foto" (documenten, PDF's) eindigt met een fout "Pad bestaat niet/Geen toestemming/Onvoldoende capaciteit/Systeem van extern apparaat is niet compatibel"

Het pad bestaat
De gebruiker (admin) heeft volledige rechten
Op de doelschijf is nog voldoende capaciteit
De eerste twee backups op hetzelfde medium zijn succesvol

Ik heb ook nog de twee mappen gekopieerd van persoonlijke naar gedeelde mappen. Hetzelfde resultaat.
Nu kunnen er nog 2 oorzaken zijn:
1. bestandsnamen hebben ongeldige tekens (een heel oud DOS probleem)
2. de lengte van de paden is te groot

Zijn er gebruikers die dezelfde problemen hebben of gebruikers die de oorzaak en de oplossing weten.

Als ik je vraag even door Ai haal dan krijg ik het volgende antwoord:

Ik denk dat je de oorzaak waarschijnlijk niet bij de rechten, capaciteit of het doelmedium moet zoeken. Zeker omdat Time Machine en de Media-map naar exact dezelfde externe schijf wél succesvol worden geback-upt.

Dat je administratie en Foto vervolgens ook vanuit een gedeelde map probeert te back-uppen en hetzelfde probleem houdt, maakt een probleem met de persoonlijke maprechten ook minder waarschijnlijk.

Ik zou daarom vooral naar de inhoud van die mappen kijken.

1. Ongeldige tekens in bestandsnamen

Dit kan inderdaad een oorzaak zijn. Vooral bestanden die ooit vanaf Windows/DOS, een oude NAS of een andere fileserver zijn gekopieerd kunnen afwijkende tekens of vreemde Unicode-bestandsnamen bevatten.

Denk bijvoorbeeld aan:
  • dubbele punten of andere speciale tekens
  • onzichtbare tekens
  • zeer lange bestandsnamen
  • afwijkende Unicode-karakters
  • bestanden/mappen met een naam die op macOS wel werkt, maar waar de backupsoftware moeite mee heeft.
2. Te lange paden

Dit vind ik eigenlijk nog waarschijnlijker.

Bijvoorbeeld:

Foto/2023/Vakantie/Spanje/Barcelona/Hotel/Foto's/Origineel/IMG_....

Een paar diep geneste mappen gecombineerd met lange bestandsnamen kan ervoor zorgen dat de backupsoftware tegen een limiet aanloopt.

Je kunt dit vrij eenvoudig testen: maak tijdelijk een nieuwe map aan, bijvoorbeeld TEST, in je persoonlijke map en zet daar 10-20 willekeurige bestanden in. Maak vervolgens alleen van die map een incrementele backup.

• Werkt dit → dan zit het probleem vrijwel zeker in één of meerdere bestanden/mappen binnen Foto of administratie.
  • Werkt dit niet → dan zou ik verder kijken naar de backupfunctie/UGOS en niet naar de bestandsnamen.
Handige volgende test:

Ik zou de probleemmap vervolgens in kleinere delen back-uppen. Bijvoorbeeld eerst:

Foto/2024 daarna: Foto/2023 enzovoort.

Zodra één onderdeel faalt, kun je steeds verder inzoomen totdat je de specifieke map of het specifieke bestand hebt gevonden.

Je kunt daarmee vrij snel bepalen of het bijvoorbeeld één corrupte file, een vreemde bestandsnaam of een te lang pad is.

Mijn eerste verdachte zou dus niet de rechten zijn, maar een specifiek bestand of pad in de twee mappen. Dat de complete kopie naar een gedeelde map hetzelfde resultaat geeft, is daar eigenlijk een sterke aanwijzing voor.

Als het om een UGREEN NAS/UGOS gaat, zou ik daarnaast ook even controleren welke bestandssystemen de externe schijf gebruikt en welke beperkingen de specifieke Folder Backup/Backup-functie van UGOS heeft. Dat kan namelijk ook verklaren waarom een gewone kopie wel lukt, maar de incrementele backup niet.

Thread owner
Bedankt voor je reactie. Zelf had ik inmiddels AI ook al geraadpleegd. En net zoals jij kwam ik tot conclusie dat ik tegen limieten van bestandsnamen (speciale tekens en/of lengte) aanloop, hetgeen een heel oud MS-DOS probleem is.
De oplossing om achter het probleem te komen is zeer arbeidsintensief, maar om dit op te lossen zal ik het toch moeten doen.

Sinds Windows 10 kun je het padlengtelimiet in het systeem opheffen. Dit lost de foutmeldingen direct op:
  • Druk op Win + R, typ regedit en druk op Enter.
  • Blader naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem
  • Zoek naar de waarde LongPathsEnabled en dubbelklik erop.
  • Wijzig de waarde van 0 naar 1

Thread owner
Bij een test waarin ik de twee betreffende mappen NIET via de "Sync & Backup" app backup maar via :"Bestanden" kopieer (overschrijven reeds bestanden bestanden) werkt zonder fouten. In dat geval zou het dus aan de App "Sync & Backup".
- de map "Administratie" bevindt zich op de NAS server maar ik gebruik/bewerk ze vanaf mijn Mac.
- de map "Photos" bevindt zich op de NAS server maar ik gebruik de Foto App vanaf de NAS server zonder problemen.

Terug
Naar boven