Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
UGOS lijkt de homefolders vanzelf te koppelen aan storage pool1-volume1. In mijn geval is dat niet handig, want dit zijn de nvme ssds die vooral gebruikt worden om workloads op te draaien. Klopt mijn aanname dat dit automatisch gebeurt en ik daar bij de set up geen invloed op heb, of is dit het gevolg van mijn eigen config? Ik weet het niet meer want ik heb de nas helaas moeten inrichten zonder dat ik harddisk storage had. Dit leidt vanzelf tot vraag 2. Is dit te migreren? en zo ja hoe pak je dat aan? Elke hulp wordt gewaardeerd!
Op een UGREEN NAS met UGOS gebeurt dit inderdaad standaard: de homes/homefolders worden automatisch aangemaakt op het eerste volume dat tijdens setup beschikbaar is.
Als je initieel alleen NVMe storage had geplaatst, dan wordt storagepool1/volume1 dus de standaardlocatie voor gebruikersdata, homes en vaak ook system shares.
Dat is dus waarschijnlijk géén fout in jouw config, maar gewoon gevolg van de initiële installatievolgorde.
Je hebt tijdens de eerste wizard momenteel nauwelijks invloed op waar:
homes
gebruikersprofielen
system shares
Docker standaardpaden
terechtkomen. UGOS kiest simpelweg het eerste beschikbare volume.
Het simpelste is om je Nas opnieuw in te richten, of je moet met SSH aan de gang om het te wijzigen.
Ik heb het al gevonden. Je kunt in UGOS naar files. dan klikken op het koffertje (management) daar kun je kiezen for personal folder management. Daaronder kun je kiezen op welk volume deze moeten draaien. Wanneer je daar Volume 2 kiest (in mijn geval is dat storage pool2-volume1- maar dat zie je niet in de gui) dan verplaats UGOS de home folders.
Voor mensen die knutselen aan de NAS, zoals ik (macvlans, docker containers die vanaf CLI starten, K8s cluster etc.) UGOS gebruikt een eigen filsystem controle gecontroleerd door entry_serv. voor zover ik nu kan zien. Deze controleert de actieve permissions en zet deze naar een state die volgens UGOS goed is.
Bij mij zorgt dat er regelmatig voor, en ook na deze homefolder verplaatsing, dat via CLI gezette permissies naar onnavolgbare settings worden gezet, en containers niet opkomen. symptoom is dan de host file permissies goed staan, maar in de container de permissies op (chmod) 000 staan. Zelfs zodanig dat via ls -al of getfacl de fouten niet zichtbaar zijn en je echt naar de inode permissions moet gaan kijken zonder dat enige ACL dit beeld vertroebelt (via stat <folder>)
--> hier zie je de 450Access: (0000/d------------) terwijl ls -al en getfacl 777 (user::rwx group::rwx en other::rwx) aangeven. (en ja ik weet dat 777 niet goed is, was enkel voor de test)
edit: typo en verduidelijking waarom ik dit er uberhaupt onder zet.
Het Nederlandse Ugreen Forum is het onofficiële forum voor Ugreen liefhebbers. Sinds de start op 24 januari 2026 bieden we een fris en overzichtelijk platform met handige functies, een responsief design voor mobiel gebruik, tutorials en handleidingen.
Ons forum is gebaseerd op XenForo-software en bevat een Resources sectie waar gebruikers content kunnen delen en beoordelen. Op het Ugreen Forum blijf je altijd op de hoogte van het laatste Ugreen nieuws, aankondigingen en productveiligheidsupdates. We voegen regelmatig nuttige functies toe, terwijl het forum overzichtelijk en goed gemodereerd blijft.
Disclaimer:
Dit forum is op geen enkele manier verbonden met Ugreen of het merk Ugreen. Alle vermeldingen van producten of merken zijn uitsluitend bedoeld voor discussie en informatieve doeleinden.
Wij waarderen jouw privacy
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.