Beste allen,
Ik ben net overgestapt van een Synology DS212+ naar een UGREEN DXP4800 Pro en loop vast op één punt: ik krijg via Files → Connect to network folder → SMB geen verbinding met de oude Synology om mijn data over te zetten. De melding is steevast "connection refused".
Opstelling
- Nieuw: UGREEN DXP4800 Pro, UGOS Pro 1.17.0.0095, IP 192.168.2.7, RAID 5 / Btrfs
- Oud: Synology DS212+, DSM 6.2.4 (EOL), IP 192.168.2.6
- Beide op hetzelfde netwerk (192.168.2.0/24), geen VLAN-scheiding, UniFi
Wat ik wil doen
De shares van de oude NAS (music, video, Photo, data) rechtstreeks koppelen op de UGREEN om NAS-naar-NAS te kopiëren, zonder mijn PC als tussenstation.
Wat ik heb ingevuld in Connect to network folder
- Protocol: SMB
- Server address: 192.168.2.6
- Account: (bestaande DSM-gebruiker, geen admin)
- Password: correct
- Server folder: music — ook geprobeerd /music en /volume1/music
Bij het bladeren via het mapicoon opent "Select server folder" leeg (geen shares zichtbaar). Bij handmatig invullen van het pad volgt "connection refused".
Wat ik al heb uitgesloten — aan de Synology-kant
- SMB-service staat aan
- Maximum SMB-protocol SMB3, Minimum SMB2 (stond oorspronkelijk op SMB1 als minimum; gewijzigd en toegepast)
- Opportunistic Locking uitgezet (op basis van een vergelijkbare melding in een ioBroker-draad over Synology-mounts vanaf Linux) — geen effect
- SMB2-lease staat uit
- Firewall staat uit
- Auto-block/blokkeerlijst: alleen oude IP's uit 2024, 192.168.2.7 staat er niet in
- Sharenaam exact gecontroleerd in Configuratiescherm → Gedeelde map: het is music (kleine letters)
- De gebruiker heeft Lezen/schrijven op die share
De cruciale tegentest
Vanaf mijn Windows-PC verbindt \\192.168.2.6\music probleemloos met dezelfde inloggegevens — ik heb de oude NAS zelfs al jaren als netwerkschijven gekoppeld. De Synology is dus gewoon bereikbaar via SMB; het lijkt specifiek de SMB-client van UGOS die de verbinding niet rond krijgt.
Mijn vragen
- Heeft iemand "Connect to network folder" naar een Synology (DSM 6.x) wél werkend gekregen? Zo ja, welk pad-formaat en welke instellingen?
- Is er een bekende beperking of bug in UGOS 1.17 op dit punt?
- Is er een manier om de werkelijke CIFS-foutcode te zien? De Logs-app geeft niets bruikbaars; ik vermoed dat het in dmesg staat maar wil niet zomaar SSH aanzetten zonder te weten waar ik moet kijken.
Als tussenoplossing kopieer ik nu via mijn PC — dat werkt, maar is een omweg en trager. Ik zou graag weten waar het werkelijk op stukloopt, ook omdat ik straks nog een paar TB moet overzetten.
Alvast dank.