Thema configurator

• Momenteel werken we aan deze website en het vullen van content.

DXP4800 Pro — "Connect to network folder" (SMB) naar Synology DSM 6.2 blijft "connection refused"

TomT

New member
Waardering
0
Punten
1
1/3
Thread owner

Beste allen,

Ik ben net overgestapt van een Synology DS212+ naar een UGREEN DXP4800 Pro en loop vast op één punt: ik krijg via Files → Connect to network folder → SMB geen verbinding met de oude Synology om mijn data over te zetten. De melding is steevast "connection refused".

Opstelling

• Nieuw: UGREEN DXP4800 Pro, UGOS Pro 1.17.0.0095, IP 192.168.2.7, RAID 5 / Btrfs
  • Oud: Synology DS212+, DSM 6.2.4 (EOL), IP 192.168.2.6
  • Beide op hetzelfde netwerk (192.168.2.0/24), geen VLAN-scheiding, UniFi

Wat ik wil doen
De shares van de oude NAS (music, video, Photo, data) rechtstreeks koppelen op de UGREEN om NAS-naar-NAS te kopiëren, zonder mijn PC als tussenstation.

Wat ik heb ingevuld in Connect to network folder

• Protocol: SMB
  • Server address: 192.168.2.6
  • Account: (bestaande DSM-gebruiker, geen admin)
  • Password: correct
  • Server folder: music — ook geprobeerd /music en /volume1/music

Bij het bladeren via het mapicoon opent "Select server folder" leeg (geen shares zichtbaar). Bij handmatig invullen van het pad volgt "connection refused".

Wat ik al heb uitgesloten — aan de Synology-kant

1. SMB-service staat aan
  2. Maximum SMB-protocol SMB3, Minimum SMB2 (stond oorspronkelijk op SMB1 als minimum; gewijzigd en toegepast)
  3. Opportunistic Locking uitgezet (op basis van een vergelijkbare melding in een ioBroker-draad over Synology-mounts vanaf Linux) — geen effect
  4. SMB2-lease staat uit
  5. Firewall staat uit
  6. Auto-block/blokkeerlijst: alleen oude IP's uit 2024, 192.168.2.7 staat er niet in
  7. Sharenaam exact gecontroleerd in Configuratiescherm → Gedeelde map: het is music (kleine letters)
  8. De gebruiker heeft Lezen/schrijven op die share

De cruciale tegentest
Vanaf mijn Windows-PC verbindt \\192.168.2.6\music probleemloos met dezelfde inloggegevens — ik heb de oude NAS zelfs al jaren als netwerkschijven gekoppeld. De Synology is dus gewoon bereikbaar via SMB; het lijkt specifiek de SMB-client van UGOS die de verbinding niet rond krijgt.

Mijn vragen

1. Heeft iemand "Connect to network folder" naar een Synology (DSM 6.x) wél werkend gekregen? Zo ja, welk pad-formaat en welke instellingen?
  2. Is er een bekende beperking of bug in UGOS 1.17 op dit punt?
  3. Is er een manier om de werkelijke CIFS-foutcode te zien? De Logs-app geeft niets bruikbaars; ik vermoed dat het in dmesg staat maar wil niet zomaar SSH aanzetten zonder te weten waar ik moet kijken.

Als tussenoplossing kopieer ik nu via mijn PC — dat werkt, maar is een omweg en trager. Ik zou graag weten waar het werkelijk op stukloopt, ook omdat ik straks nog een paar TB moet overzetten.

Alvast dank.

Terug
Naar boven